Kuchnia

W naszym żłobku posiadamy własną kuchnie, prowadzoną przez dwie wspaniałe kucharki, które każdego dnia dbają o to, by nasze dzieci jadły zdrowo, pożywnie i smacznie.

Nasza kuchnia dba również o to, żeby dzieci dostawały posiłki zróżnicowane, kolorowe, bogate w składniki odżywcze, a jednocześnie atrakcyjne nawet dla najbardziej wymagających gustów.

Należy też wspomnieć, że respektujemy zalecenia lekarzy, w przestrzeganiu diet najmłodszych, dlatego też, w razie takich zaleceń,  przyrządzane są posiłki bezglutenowe, bezmleczne, bezjajeczne itp.

Z niezwykłą dbałością staramy się by nasze dzieci rozwijały umiejętności samodzielnego jedzenia, ale w razie potrzeby ciocie troskliwie pomagają, by każde dziecko zostało nakarmione. Staramy się również, żeby starsze pociechy uczestniczyły w przygotowaniu posiłku, poprzez “szwedzki stół”, dzięki któremu dzieci same wybierają co chcą mieć na talerzu.

Przykładamy starania do tego, gdzie nasze pociechy spożywają posiłki, dlatego mamy przygotowane kolorowe jadalnie, aby posiłki stały się jeszcze większą przyjemnością.

 

Z cała starannością przestrzegamy zaleceń żywieniowych Instytutu Matki i Dziecka, a w tym między innymi dekalogu żywienia dzieci w wieku od roku do trzech lat

Podobny obraz

 

-Dziecko powinno codziennie spożywać pieczywo i przetwory zbożowe pochodzące z pełnego przemiału zbóż

-Należy codziennie podawać produkty nabiałowe, takie jak mleko (w tym mleko modyfikowane przeznaczone dla dzieci w wieku poniemowlęcym), maślankę, kefir lub jogurt (dla dzieci powyżej 24. miesiąca życia – ze zmniejszoną zawartością tłuszczu).

-Dziecko powinno codziennie jeść warzywa (w tym warzywa strączkowe) i owoce.

-Chude mięso czerwone, w tym wędliny, powinny być spożywane nie częściej niż dwa, trzy razy w tygodniu, jaja kurze – w dni, kiedy nie jest spożywane mięso.

-Mięso drobiowe powinno być spożywane dwa, trzy razy w tygodniu, zawsze bez skóry.

-Wskazane jest spożywanie przez dzieci ryb – raz, dwa razy w tygodniu.

-Posiłki dla dzieci powinny być przygotowywane z udziałem tłuszczów roślinnych (najlepiej oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego), z ograniczeniem tłuszczu zwierzęcego.

-Należy ograniczyć dodatek soli do potraw i produktów spożywczych.

-Należy ograniczyć spożywanie słodkich napojów i pić czystą wodę.

-Dziecko powinno codziennie ćwiczyć fizycznie, bawiąc się lub grając przez kilkadziesiąt minut, najlepiej na świeżym powietrzu.

 

W czasie wieloletniej współpracy z NUTRICIA doskonalimy jadłospis, dokonujemy jego analiz i wciąż modyfikujemy go dla potrzeb naszych dzieci.

Podobny obraz

ANALIZA JADŁOSPISU
Analizę przygotowała Małgorzata Talaga-Duma
Psychodietetyk, Edukator Żywieniowy

Żłobek Publiczny w Opolu nr 4

Na zdrowie dziecka oraz jego prawidłowy rozwój wpływa wiele czynników, wśród których bardzo ważne jest prawidłowe żywienie. Nieodłącznym elementem prawidłowo skomponowanego jadłospisu jest urozmaicenie. Każda grupa produktów spożywczych jest źródłem innych, cennych składników odżywczych. Podczas przygotowywania posiłków należy korzystać z produktów spożywczych z różnych grup żywności, stawiając te najbardziej wartościowe.
Na podstawie otrzymanego jadłospisu wykonano analizę jakościową jadłospisu.

W analizowanym jadłospisie dekadowym Państwa placówki zanotowano występowanie:

produktów pełnoziarnistych codziennie: TAK (płatki śniadaniowe, kasze)
⦁ warzyw i/lub owoców w każdym posiłku: TAK,
⦁ świeżych warzyw i/lub owoców w ciągu dnia: TAK
⦁ napojów w jadłospisie takich jak:
⦁ woda TAK
⦁ herbata zwykła nie
⦁ herbata owocowa/ziołowa TAK
⦁ kompot TAK
⦁ soki naturalne/100% TAK
⦁ inne napoje owocowe niebędące sokami nie
⦁ kawa zbożowa/kakao nie

W Państwa placówce wszystkie w analizie poszczególnych posiłków śniadania, obiady i podwieczorki są prawidłowo skomponowane.

W okresie wiosennym i letnim warto zwiększyć udział warzyw, owoców świeżych, z uwagi przede wszystkim na większą zawartość błonnika.

PRODUKTY PEŁNOZIARNISTE
W podanym jadłospisie na uwagę zasługuje odpowiednia ilość i urozmaicenie dodatków węglowodanowych tj kasze, naturalne płatki śniadaniowe, różnorodny wybór pieczywa.
Produkty pełnoziarniste są ważnym źródłem energii, węglowodanów złożonych, błonnika pokarmowego, jak również witamin z grupy B oraz składników mineralnych (żelazo, magnez oraz potas i fosfor). Dodatkowo uczymy dzieci dobrych nawyków żywieniowych i zwiększamy akceptację na inny rodzaj pieczywa np. graham, wieloziarniste.

WARZYWA I OWOCE
W Państwa placówce występują warzywa i/lub owoce w każdym posiłku.

Kolejnym, ważnym elementem diety są warzywa i owoce, będące źródłem witamin (głównie witaminy C, beta karotenu, kwasu foliowego), składników mineralnych (wapń, potas, magnez) oraz błonnika pokarmowego. Powinny one stanowić składnik każdego

WODA
Najlepszym napojem do gaszenia pragnienia jest woda. Może być ona podawana jako napój do posiłku. W przypadku dzieci szczególnie istotne jest, aby miały one stały dostęp do wody również pomiędzy posiłkami, co w Państwa placówce dzieci mają zapewnione. Aby zachęcić dzieci do picia wody można do niej dodawać plasterki owoców, warzyw czy listki mięty.

TŁUSZCZE

W analizowanym jadłospisie dekadowym Państwa placówki zanotowano prawidłową częstość występowania potraw smażonych.

Szczególnie zalecane do przygotowywania potraw dla dzieci są techniki kulinarne, które nie zwiększają udziału tłuszczu w gotowej potrawie, tj. gotowanie w wodzie i na parze, pieczenie w folii/pergaminie oraz duszenie bez obsmażania
Natomiast jako dodatek tłuszczowy do zup można wykorzystać oleje roślinne lub – zamiast śmietany- jogurt naturalny.

CUKIER
Słodki smak potraw można uzyskać poprzez dodatek do potraw świeżych słodkich owoców (np. dojrzałych bananów), suszonych owoców, a także pewnych przypraw (np. cynamon, wanilia). Nadmierne spożycie cukru może prowadzić do rozwoju próchnicy u dzieci, a także wystąpienia nadwagi i otyłości u dzieci. Cukier przyczynia się również to nadmiernego pobudzenia dzieci oraz zmniejsza apetyt na produkty wartościowe.

SKŁADNIKI MINERALNE I WITAMINY

Zapotrzebowanie na wapń u małych dzieci jest aż 4 razy większe niż u osoby dorosłej, w przeliczeniu na kilogram masy ciała.
Norma dla dzieci 1-3 r.ż.- 700 mg/ dobę

Zapotrzebowanie na żelazo u małych dzieci jest aż 4 razy większe niż u osoby dorosłej, w przeliczeniu na kilogram masy ciała.
Norma dla dzieci 1-3 r.ż. 7 mg/ dobę

Według aktualnych zaleceń w żywieniu dzieci poleca się sól o obniżonej ilości sodu. Aby potrawy miały lepszy smak można stosować naturalne przyprawy i zioła, np. estragon, lubczyk i inne

Zapotrzebowanie na witaminę D u małych dzieci jest aż 8 razy większe niż u osoby dorosłej, w przeliczeniu na kilogram masy ciała.

Witamina C pełni w organizmie wiele funkcji, wspomaga odporność oraz zwiększa wchłanianie żelaza. Jej zawartość obrazuje udział warzyw i owoców w diecie dziecka.
Żywienie w Państwa placówce pokrywa zapotrzebowanie na tę witaminę.

PODSUMOWANIE
Posiłki, które dzieci otrzymują w placówce są w zdecydowanym stopniu odpowiednio zbilansowane, co sprzyja kształtowaniu zdrowych nawyków żywieniowych już w najmłodszych latach.
Urozmaicony jadłospis kształtuje prawidłowe nawyki żywieniowe u małych dzieci oraz zwiększa szanse na świadomy wybór zdrowych produktów spożywczych w przyszłości.

Małgorzata Talaga-Duma
Psychodietetyk, Specjalista Żywienia Dzieci, Edukator Żywieniowy

Posted in Bez kategorii.